Hoe voorkom je een herfstdip: praktische gezondheidstips

Praktische gezondheidstips om je herfstdipje te voorkomen:

Het is herfst, de bladeren beginnen te verkleuren en vallen langzaam naar de grond. Dagen worden korter, kouder en donkerder. Een herfstdip staat zo om de hoek.

Als mens ben je onderdeel van de natuur/ moeder aarde.
Maar we zijn het enige dier dat niet meer mee gaat met de seizoenen.
We leven volgens een ritme dat het hele jaar onveranderd blijft.
De dieren zijn zich aan het voorbereiden op hun winterslaap en de vogels trekken naar het zuiden.

En wij? Wij als mensen gaan maar door.

De natuur is wijzer dan de mens, dus waarom zouden we daar niet van leren?

De bladeren laten niet zonder reden los.
Want, alleen als je iets ouds loslaat, ontstaat er ruimte voor iets nieuws.

Herfst staat voor loslaten.

Iets waar wij mensen ontzettend slecht in zijn geworden.
En ja, ik geef echt toe, dit is voor mij vaak ook nog een uitdaging.

We houden te lang vast aan

  • slechte relaties
  • slechte gewoontes
  • slechte overtuigingen
  • klachten en signaaltjes die ons lichaam geven

We weten dat ze slecht zijn, maar toch houden we er aan vast.
Omdat we niet durven los te laten.

Want wat gebeurt er als je iets loslaat?
Dan is er even niks.
De bomen hebben een paar maanden geen bladeren en bloemen.
En dat vinden wij doodeng.

Maar onthoud! In de lente komen de eerste blaadjes weer terug.
De knopjes gaan langzaam bloeien en brengen weer kleur en licht.
Hoe meer jaren er voorbij gaan, hoe groter, voller en mooier de boom wordt.

Je kan alleen bloeien, als je het oude loslaat.

Dat dus is dus mijn boodschap aan jou om een herfstdip te voorkomen:

Loslaten.

Bij deze een kleine herfstdip opdracht voor jou:

Loslaten doormiddel van schrijven:
Wat heb je nodig: een papiertje, een pen, jezelf, lucifers of een aansteker

  1. Pak een notitieboekje en een pen en ga zitten op een stille plek waar je niet gestoord wordt.
  2. Zet een timer op 11 minuten.
  3. Open je notitieboekje en begin simpelweg met het opschrijven van wat ook maar je vrede heeft verstoord (en nog steeds doet). Het kan gaan over je gezondheid, je werk, de financiën, relaties, etc. Denk er niet teveel over na; begin gewoon.
  4. Stop met schrijven na 11 minuten.
  5. Lees niet emer wat je hebt opgeschreven
  6. Neem je pagina’s mee naar een veilige, niet-ontvlambare plek. Dit kan bijvoorbeeld je oprit, een vuurplaats of een barbecue zijn.
  7. Verscheur je pagina’s niet alleen, maar verbrand ze. Vuur is transformatief en reinigend. Je doel is om de negatieve energie te neutraliseren, en vuur doet dat door de chemische compositie te veranderen van papier tot as.

Tip: doe deze oefening zo vaak als je wilt. Je kan er een mooi mandelijks ritueel van maken!

Het is weer herfst, de bomen laten hun bladeren los om zo in het voorjaar weer in al hun pracht te kunnen stralen. Wat nou als wij deze herfst en winter ook aangrijpen om dingen los te laten? Loslaten is niet makkelijk, maar het maakt je leven wel makkelijker. Daarom daag ik je uit om voor het einde van het jaar deze dingen los te laten…

Herfst supplement om een herfstdip te voorkomen:

Multivitamine: raadpleeg mij om te kijken welke vorm het beste bij je past!

Vooral in de herfst en in de winter kan je weerstand wel wat hulp gebruiken. Vanuit je voeding is het vandaag de dag bijna onmogelijk om alle vitaminen, mineralen en andere belangrijke stoffen binnen te krijgen. Een multivitamine is dan ideaal om die tekorten aan te vullen

Vitamine D3 met K2 

Rondom de herfst- en wintermaanden is de kans op een vitamine D tekort het grootst. Waarom? Omdat we dan veel minder vitamine D aanmaken door het gebrek aan zon. Vitamine D maak je aan in je huid wanneer hier voldoende zonlicht op schijnt. De vitamines D én C zijn dé weerstandsvitamines bij uitstek. 

*Let op: bij bloedverdunners of stollingsklachten mag je geen K2.

Vitamine C

Vitamine C is gewoonweg dé weerstand vitamine bij uitstek. In de orthomoleculaire geneeskunde wordt vitamine C vooral aanbevolen bij virusinfecties zoals bij verkoudheid, griep en de ziekte van Pfeiffer. Wanneer je ziek bent, is de nood aan vitamine C heel hoog. Vitamine C is een sterke antioxidant, waardoor je lichaam beter beschermd is tegen vrije radicalen. Daarnaast zorgt vitamine C voor aanmaak van collageen en helpt het tegen stress.

Magnesium: raadpleeg mij om te kijken welke vorm het beste bij je past!

Magnesium is een van de belangrijkste mineralen in het lichaam. Jammer genoeg hebben veel mensen een tekort aan dit mineraal zonder het zelf te beseffen. Magnesium is nodig voor onder andere de aanmaak van hormonen, het helpt bij de opbouw van spieren en botten en zorgt voor ontspanning van spieren en zenuwen. Het wordt ook wel het ‘antistressmineraal’ genoemd en dat is iets dat we tijdens de herfst- en winterperiode zeker kunnen gebruiken.

De meest voorkomende klachten zijn: spierkrampen, lusteloosheid, menstruatiepijn, PMS, geprikkeldheid, een laag libido, migraine, koude handen en voeten enzovoort
. Let op voor deze tekenen van tekorten en laat je optijd testen. Zelf doe ik dit met een jaarlijkse APK: bekijk hier mijn aanbod(klik hier).

Gebruik code CHARTLOTTEANNE10 om 10% korting te krijgen op je bestelling bij 
www.vitakruid.nl en www.vitals.nl

Dosering kun je vinden op hun site of maak een afspraak bij mij zodat ik advies op maat akan geven.

Voorkom een herfstdip met deze tips! Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd om te leven via de seizoenen en deze herfst mag loslaten. Deel vooral je verhaal met mij! Wil je meer weten over wie ik ben en wat ik doe? Klik dan op de linkjes.

Heel veel liefs, Lotte

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *