Verschillende soorten voeding en welke je beter niet kan eten

Bewerkt en onbewerkte voeding

Wat is er in een hele korte tijd toch zoveel veranderd! Wist je dat de oermens alleen at wat hij of zij in de natuur kon vinden: denk aan verse groenten en fruit, noten en zaden en als je geluk had dan kon je een heerlijk vers gevangen vis eten. Wij mensen zijn altijd op zoek geweest naar verbetering en het onszelf makkelijker te maken.  Zo ontdekten wij: bewerkingsmethoden om voedsel langer te bewaren of beter te verteren. Hier zijn we zo druk mee aan de slag gegaan dat nu:

Zo’n 70 procent van alle producten in de supermarkt flink bewerkt zijn en die producten zijn vaak niet gezond. 

Tegenwoordig ondergaan heel wat voedingsmiddelen een of andere bewerking voordat we het eten. Sommige van deze bewerkingen dragen niet bij aan onze gezondheid, maar niet alle soorten bewerkingen van voedsel zijn ongezond. Zoals:

  • verwijderen van niet-eetbare delen
  • malen, pletten, filteren
  • bakken, braden, koken, stomen, drogen, roosteren
  • koelen, vriezen
  • fermentatie 

Zoals je ziet zijn dit vooral dingen die je zelf thuis kan doen. Alleen in de supermarkt verkopen ze heel veel voeding dat ultra bewerkt is. Ik wist een paar jaar geleden niet dat dit woord bestaat, maar onderhand heb ik hier veel over geleerd en studies over gelezen. Deze kennis deel ik graag met jullie!

Tip: onbewerkt voedsel wat ik wel koop in de supermarkt zijn gedroogde, gekookte, bevroren of vacuüm verpakte producten, maar ik let erop dat deze geen toegevoegde suiker, zout of vet bevatten.

Ultra bewerkte voeding:

De term ‘ultra bewerkte voeding’ verwijst naar alle voedingsmiddelen die complexe industriële processen ondergingen: fractionering, chemische modificatie, extrusie… WAT?! Dat klinkt allemaal moeilijk en ik zal je verklappen: dat is het ook. Het zijn processen die je niet zomaar thuis kunt uitvoeren. 

Met sterk bewerkt voedsel bedoel ik dus eigenlijk kant-en-klaar eten. Dat is alles met 5 of meer ingrediënten, voeding met toevoegingen en waaraan gesleuteld is. Dit kunnen we niet terug kunnen vinden in de natuur. Bijvoorbeeld een portie kibbeling i.pv. een vers gevangen vis. 

Aan ultra bewerkte voeding is veel toevoegt. Zoals synthetische kleurstoffen, smaakversterkers, E-nummers, suiker, oliën, (verzadigd) vet, bindmiddelen, emulgatoren en te veel zout. 

Deze manier van voeding bewerken zorgt ervoor dat de aanwezige voedingsstoffen verloren gaan, bijvoorbeeld voedingsvezels, vitaminen en mineralen. Bij verhitting kunnen er schadelijke componenten gevormd worden en dit soort voedingsmiddelen zijn erg hoog in lege calorieën, deze voeden je lichaam niet en geven dus ook geen energie.

Dit soort eten is zoals je leest dus niet gezond, maar waarom eten we dit zo graag? Dat komt omdat het verslavend kan werken. Het geeft ons een fijn en goed gevoel op de korte termijn en heeft nadelige effecten op de lange termijn.

Ben jij verslaafd aan dit soort voeding? Heb jij ooit een pot suiker leeggegeten?  

Waarschijnlijk niet, maar daarentegen wel suiker ‘verpakt’ in de vorm van Oreo’s, M&M’s, koekjes, suikerwafels, Ben & Jerry’s, snoep, of die favoriete Tony Chocolonely-repen. Je hersenen krijgen hier een stoot dopamine van die vergelijkbaar is met die van een cocaïnegebruiker. 

De verslavende werking van bewerkte voeding wordt enorm onderschat.

Wist je dat: onderzoekers van de voedingsindustrie jaarlijks miljoenen euro’s spenderen om een ‘zevende-hemel gevoel’ te onderzoeken in de hersenen van proefpersonen? Ze meten welke samenstelling van (bijvoorbeeld smaken en textuur) het product de hoogste dopamine pieken geven. Wat precies dat verslavend effect veroorzaakt.  

Lees hier meer over het verslavende effect van voeding, comfy food en cravings. Klik hier.

Gevolgen van bewerkt voedsel

Bijna alle studies over de gevolgen van het eten van bewerkt voedsel komen tot dezelfde conclusie. Het verhoogt het risico op verschillende (welvaarts) ziekten. Zoals kanker, hart en vaatziekte, overgewicht, obesitas, huidklachten zoals acne, darmklachten, vermoeidheid, concentratieproblemen, depressies, allergieën, hormonale stoornissen, infectieziekten, resistent aan antibiotica, allerlei auto-immuunziekten. Dit alles staat in nauw verband met ultra bewerkte voeding. 

Het nadeel van het eten van bewerkt voedsel is dat je er nooit echt vol van raakt, je op korte termijn een gelukkig gevoel krijgt en je dus altijd trek naar meer zult houden. Een probleem dat je met onbewerkt voedsel niet zult hebben. 

Voorbeelden van bewerkt voedsel die je liever wilt mijden:

  • het alternatieve glutenvrije/ lactosevrije/ vegan eten
  • vleesvervangers
  • fastfood
  • frisdrank/limonade/vruchtensappen/kant-en-klare smoothies
  • diepvries maaltijden
  • kant-en-klare maaltijden
  • chips
  • koekjes
  • mix maaltijden
  • sausjes
  • vlees en vis uit de supermarkt
  • brood uit de supermarkt 
  • snoep

Hoe herken je ultra bewerkte voeding?

Het is eigenlijk best simpel: lees het etiket. Een lange lijst met ingewikkelde ingrediënten? Dan heb je een ultra bewerkt product te pakken. Staat het in de middelste rijen van de supermarkt? Dan heb je ook meer kans op bewerkte producten. Staan er prachtige afbeeldingen op de verpakking? Dit zijn geen goede tekens.

De beste producten zijn onverpakt en onbewerkt, zonder etiket. Die kun je het beste kopen en eten voor je gezondheid. Deze vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Kan ik dit product zo in de natuur tegenkomen? 
    • Zo nee, eet het liever niet.
  • Hoeveel ingrediënten bevat het? 
    • Liever niet meer dan 5.
  • Kan ik dit zelf maken? 
    • Als je niet meer kan zien hoe een product gemaakt is, dan zijn er vast te veel bewerkingsmethodes gebruikt. Koop dit liever niet.
  • Is het biologisch?
    • Niet biologisch groenten en fruit wordt flink bespoten, zodat ze langer houdbaar blijven. Dit zie je niet aan de buitenkant, maar het is wel een vorm van bewerking waarbij stoffen gebruikt worden die je liever niet binnenkrijgt. Kies daarom voor biologisch.

Handige tips om vers en met liefde te koken: 

• Als je bakt, bak dan niet op de hoogste stand. Bij te hoge temperaturen oxideert olie: bak/wok daarom met olijfolie, ghee, grasgevoerde rauwmelkse roomboter of kokosolie.

• Frituren (is ongezond) met mate

• Koken is minder schadelijk dan bakken.

• Eet ook eens rauwe groenten (niet alle groenten kun je rauw eten).

• Laat je boter of olie nooit te bruin worden.

• Heb je je eten laten verbranden? Is een deel van je vlees zwart? Snijd het er dan af en gooi het weg

• Kook verse ingrediënten. Vermijd het toevoegen van te veel extra zout of suikers

• Gebruik meer kruiden om je eten op smaak te brengen. Verse kruiden bevatten meer voedingsstoffen dan gedroogde kruiden

Let op: door je maaltijd te bewaren en later weer op te warmen gaan er voedingsstoffen verloren. Verwarm nooit je maaltijd in een magnetron.

Onthoudt eet levende voeding, geen voeding dood aan nutriënten!

Tot slot:

Ik wil je niet vertellen dat je nooit meer ultra bewerkte voeding mag eten, maar probeer de 80/20 regel aan te houden. 80% draagt bij aan je gezondheid, is whole food, puur natuur en 20% is leuk en eet je dat waar je zin in hebt. Het draait allemaal om balans en kijk altijd naar het geheel, je kan nog steeds genieten van voeding. We zijn niet hier op aarde om calorieën te tellen en te diëten. 

Zelf kies ik zoveel mogelijk voor gezonde alternatieven. Zo maak ik liever zelf ijs dan dat ik naar de mac of ijssalon ga. Ik kies voor voeding die me happy maakt en me een goed gevoel geeft. Mijn eigen soulfood wat er voor iedereen anders uit ziet. Ik wil je bewust maken over voeding, wat het is en wat het met je doet.

Want de huidige voedingsindustrie focust zich in de eerste plaats niet op de gezondste voeding, maar op de best verkoopbare. Daar mag verandering in komen. Dit begint bij jezelf. Neem zelf verantwoordelijkheid en leer wat voeding echt met je doet.

Liefs Lot

2 gedachten over “Verschillende soorten voeding en welke je beter niet kan eten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.