Van kramp tot migraine: omgaan met menstruatie gerelateerde hoofdpijn

Van kramp tot migraine: omgaan met menstruatie gerelateerde hoofdpijn

Menstruatie gerelateerde hoofdpijn is een veelvoorkomend probleem onder vrouwen. Hoewel veel vrouwen denken dat dit onvermijdelijk is tijdens hun menstruatiecyclus, is dit niet altijd het geval. Er zijn veel manieren om deze hoofdpijn te behandelen en te voorkomen, vanuit een orthomoleculair therapeutisch perspectief.

Wat is menstruatie gerelateerde hoofdpijn?

Menstruatie gerelateerde hoofdpijn, ook wel bekend als premenstruele hoofdpijn (PMH), is hoofdpijn die optreedt rond de menstruatie. Dit kan variëren van milde krampen tot heftige migraineaanvallen.

Wat veroorzaakt menstruatie gerelateerde hoofdpijn?

De precieze oorzaak van menstruatie gerelateerde hoofdpijn is nog niet bekend, maar hormonale veranderingen in het lichaam tijdens de menstruatiecyclus worden vermoed als een belangrijke oorzaak.

Hoe vaak komt menstruatie gerelateerde hoofdpijn voor?

Het komt voor bij ongeveer 50-70% van de vrouwen.

Wat zijn de symptomen van menstruatie gerelateerde hoofdpijn?

Symptomen van menstruatie gerelateerde hoofdpijn kunnen variëren van milde tot heftige hoofdpijn, nekpijn, en gevoeligheid voor licht en geluid.

Wist je dat: Hoofdpijn is een van de meest voorkomende symptomen van PMS.

Orthomoleculaire behandeling van menstruatie gerelateerde hoofdpijn

Deze klachten kunnen worden aangepakt door het herstellen van de balans van de hormonen in het lichaam. Hieronder beschrijf ik fijne en effectieve tips en tools:

Tip 1: Supplementen bij menstruatie gerelateerde hoofdpijn

Er zijn een aantal supplementen die kunnen worden genomen om hoofdpijn rondom je mensturatie cyclus te behandelen.

Magnesium

  • Magnesium is een belangrijk mineraal dat helpt bij de regulatie van hormonen en kan helpen bij de behandeling van hoofdpijn. Je kan het zo zien: magnesium ontspant jouw hoofd, maar ook verwijdt het de vaten als het ware en vermindert de spanning. Magnesium is de grootste energieleverancier voor onze cellen en bij meer dan 300 processen in het lichaam betrokken.
  • Dosering magnesium Tauraat: 
    • Elke avond 2 capsules: magnesium tauraat. Ben je lang en weeg je boven de 85 kg, zijn 3 capsules raadzaam. Ectra tip: slik je minimaal 2 uur voor het slapen gaan.
  • Wat als je hoofdpijn voelt opkomen?
  • Neem dan gelijk 2 capsules magnesium tauraat in. Eventueel in combinatie met natuurlijke gember supplement, want dit verwijd je vaten.

    TIP: gebruik de 10% kortingscode charlotteanne10 bij het afrekenen op www.vitakruid.nl

Omega 3

  • Omega-3 vetzuren kunnen helpen bij het versterken van de bloedvaten in de hersenen en het verminderen van ontstekingen.
  • Bij een omega 3 supplement is de vorm en kwaliteit van groot belang. Je wilt namelijk een zuivere visolie en de capsules moeten ook antioxidanten bevatten zoals vitamine E. Zo voorkom je dat je supplement ranzigheid wordt of bederft. Daarom kies ik zelf voor Vitals. Klik hier voor het supplement.
  • TIP: gebruik de 10% kortingscode charlotteanne10 bij het afrekenen op www.vitals.nl

Tip 2: Voeding

Gezonde voeding helpt bij het behouden/verbeteren van een goede hormonale balans en het versterken van de bloedvaten in de hersenen.

  • Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan magnesium, zoals volkoren producten, groene bladgroenten, noten en zaden.
  • Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3 vetzuren, zoals vette vis, walnoten en chiazaad.
  • Vermijd daarentegen voedingsmiddelen die rijk zijn aan cafeïne en alcohol, omdat deze de bloedvaten in de hersenen kunnen irriteren en leiden tot hoofdpijn.

Tip 3: Beweging

Regelmatige lichaamsbeweging kan helpen bij het reguleren van hormonen en het versterken van de bloedvaten in de hersenen.

  • Probeer 30 minuten per dag te wandelen of te sporten.
  • Tijdens je mensturatie (winter fase) wil je juist liever niet heftig en intensief sporten. Kies dan voor wandelen, bewegen, dansen, yoga of stretchen.
  • Mediteer iedere dag al is het maar voor 2 minuutjes. Dit helpt om stress te verminderen en je hormonen in balans te brengen.

Tip 4: Slaap

Het krijgen van voldoende slaap is belangrijk voor het behouden van een goede hormonale balans en het versterken van de bloedvaten in de hersenen. Probeer elke nacht minstens 7-8 uur te slapen en ieder uur voor 12 uur telt dubbel!

Het is belangrijk om te weten dat de behandeling van hoofdpijn en hormonale disbalans soms tijd kost. Het is echt een langetermijn investering in je eigen gezondheid!

Als je vaak last heeft van hoofdpijn of andere ongemakken rondom je menstruatie, adviseer ik je om een gratis kennismakingsgesprek in te plannen (klik hier). Zo kan ik samen met je meekijken wat voor jou de juiste behandeling is.

Meer weten over wie ik ben en wat ik doe?

Heel veel liefs, Lotte

menstruatie gerelateerde hoofdpijn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *