In 5 stappen je menstruatieklachten verminderen op een natuurlijke manier

In 5 stappen je menstruatieklachten verminderen op een natuurlijke manier

In deze 5 stappen kun je je menstruatieklachten verminderen op een natuurlijke manier. Ik kan uit ervaring spreken, want zelf heb ik ruim 2 jaar niet gemenstrueert na het stoppen met de pil. Ook in mijn praktijk zie ik dagelijks vrouwen opknappen na het doorlopen van deze stappen. Ik heb deze gebaseerd op mijn orthomoleculaire visie.

Orthomoleculaire geneeskunde is een vorm van geneeskunde die zich richt op het optimaliseren van de gezondheid door middel van de juiste hoeveelheid van essentiële voedingsstoffen. Als orthomoleculair therapeut geloof ik dat het menselijk lichaam in staat is om zichzelf te genezen, mits het voorzien is van de juiste voedingsstoffen.

In deze blog schrijf ik de 5 stappen die belangrijk zijn om menstruatieklachten te verminderen op een natuurlijke manieren. Ondanks dat menstruatieklachten vaak voorkomen, is het niet normaal en hoort het geen grote ongemakken te veroorzaken. Door de juiste voedingsstoffen en levensstijl aan te nemen, kan ook jij symptomen verminderen.

  1. Stap 1: Minder stress en leren ontspannen:

    Stressreductie = minder cortisolaanmaak = betere hormonale balans = meer aanmaak progesteron = minder menstruatieklachten

    Regelmatig ontspannen/lummelen is een belangrijke manier om menstruatieklachten te verminderen. Oefeningen zoals yoga, wandelen of zwemmen helpen bij het verminderen van stress en spanningen in het lichaam. Daarnaast verbeteren ze de bloedcirculatie, wat kan helpen bij het verminderen van pijn en opgeblazen gevoel. Het is belangrijk om oefeningen te kiezen die bij jou passen. Fijne inspiratie:
    – Yoga, mediteren, spijkermatje, warm bad (met essentiële oliën; zoals lavendel, rozemarijn en geranium), journalen, ademhalingsoefining, wandelen, lummelen, knuffelen en huid- op- huid contact.

  2. Stap 2: Hormoonproof eten

    Een andere natuurlijke manier om menstruatieklachten te verminderen is door hormoonproof te gaan eten. Voedingsmiddelen, zoals suiker, koffie, alcohol en transvetten, veroorzaken menstruatieklachten. Zie kopje hormoonproof eten voor extra tips!

  3. Stap 3: Supplementen ter ondersteuning

    Supplementen kunnen een fijne aanvulling zijn op het hormoonproof eten om menstruatieklachten te verminderen.
    Magnesium: is bijvoorbeeld een belangrijk mineraal dat helpt bij het verminderen van krampen en hoofdpijn.
    Dosering: 2 capsules 2 uur voor het slapen gaan
    Omega-3: kan ook helpen bij het verminderen van ontstekingen en pijn.
    Dosering: 1 capsule bij het ontbijt.
    Femme: Dit is een formule speciaal voor je hormoonbalans. Met vier kruiden: Saffraan, ondersteunt de emotionele balans – Maca ondersteunt het energieniveau en de normale weerstand tegen stress – Shatavari helpt bij het reguleren van de menstruatiecyclus en Vitex Agnus Castus draagt bij aan de normale hormoonhuishouding.
    Dosering: 1 capsule bij het ontbijt slikken. Maak 2 potjes achter elkaar op.

    Gebruik code CHARTLOTTEANNE10 bij je bestelling

  4. Stap 4: beweeg mee met het ritme van je cyclus

    Het uitrijpen van je eicellen duurt gemiddeld 100 dagen. Onthoud: alles wat invloed heeft op eicelkwaliteit en je cyclus (stressreductie, voeding, supplementen, kruiden) moet je dus eigenlijk ruim 100 dagen toepassen voor een optimaal resultaat. Maak daarom dus twee potjes opmaken, maar beweeg ook mee met je cyclus.

    Zorg tijdens je menstruatie (ook wel winterfase) voor rust en keer naar binnen. Wandel/stretch i.p.v. zware krachttraining en lees, knuffel i.p.v. Netflix en kei hard werken.

  5. Stap 5: Meten = weten

    Menstruatie klachten komen vaak door een verstoorde hormoon balans. Wanneer je weet welke hormonen uit balans zijn kan je een veel gerichter plan opstellen. Helemaal op maat gemaakt en op de hormonen die bij jou uit balans zijn. Denk aan: oestrogeen dominantie of progestoron gekort.

    Zelf doe ik dit met een EMB-bloedtest of andere labtestn. Wil je meer lezen over de EMB-bloedtest? Klik dan hier. Wil je graag sparren of dat ik met je meekijk wat het beste bij jou past? Dat kan ook. Plan dan via deze link een gratis kennismakingsgesprek met mij in!

Hormooproof eten:

Kies in de basis voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamines, mineralen en antioxidanten. Dit zijn onder andere groenten, fruit, noten, zaden, vis en volle granen.

  • Eet 400-800 gram verse groenten per dag.
  • Eet 2 tot 3 stuks fruit per dag (zoet fruit met mate) per dag. Combineer met eiwitten en vetten voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  • Eet voldoende eiwitten te eten om de spieren te ondersteunen en krampen te verminderen.
  • Eet volkoren rijst en graansoorten.
  • Eet gevarieërd. Wissel vleesaf met (vette) vis en vegetarische maaltijden (liever geen vleesvervangers met gekke ingrediënten erin).
  • Eet rood vlees met mate, maximaal 1 keer per week.
  • Eet volle zuivelproducten met mate en als je het eet rauwmelks.
  • Eet voldoende gezonde vetten. Denk aan 25 gram (een handje) noten en zaden per dag.
  • Geraffineerde suikers vermijden, zoetstoffen met mate.
  • Hoe je bloedsuikerspiegel stabiel. Ik heb hier een super fijn e-book voor gemaakt vol met tips en uitleg! Voor maar €3.99,- (klik hier).
  • Frisdranken en geraffineerde vruchtsappen vermijden.
  • Alcohol het liefst vermijden of beperken.
  • Vermijd koffie: cafeïne heeft een verstorende werking op de vrouwelijke hormoonbalans. Toch koffie drinken? Dat kan ik denk namelijk graag in mogelijkheden. Maar drink je koffie dan wel hormoonproof. Dat doe je zo!

Succes met alle tips!

Gebruik code CHARTLOTTEANNE10 om 10% korting te krijgen op je bestelling bij 
www.vitakruid.nl en www.vitals.nl

Dosering kun je vinden op hun site of maak een afspraak bij mij zodat ik advies op maat kan geven.

Heel veel liefs, Lotte

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *